Dementie en financiën

Waarschijnlijk zien de naasten het al een tijdje aankomen. Iemand met dementie is niet meer in staat om zelf zijn financiën te regelen. Rekeningen worden niet betaald, pasjes raken kwijt en iets online regelen gaat al helemaal niet meer. Bij mensen met dementie is de administratie een van de eerste gebieden waar het niet meer lukt. Tegelijkertijd is het iets wat je ook niet zo snel uit handen geeft.

Bescherm je naaste

Voor mensen met dementie komt er een moment dat ze hun financiën niet meer kunnen overzien. Dit is al vervelend genoeg, maar het maakt hen ook nog eens kwetsbaar voor financieel misbruik. Iemand ziet niet meer de waarde van geld en betaalt te veel voor producten of diensten, geeft geld aan wildvreemden of raakt geld kwijt. Indien je dit als naaste tijdig signaleert kan je ook op tijd maatregelen nemen om je naaste te beschermen.

Problemen met de financiële administratie

Het goed bijhouden en regelen van de administratie zal voor dementie patiënt geleidelijk moeilijker worden. Het is daarom goed om in hier al in een vroeg stadium over na te denken. Als er een naaste beschikbaar is die hier bij kan helpen is het goed als die zich al in de administratie verdiept voordat het de betrokkene zelf niet meer lukt. Op deze wijze is er voldoende inzicht om het moment te bepalen dat een administratie volledig moet worden overgedragen.

Financiële gevolgen dementie

Naast de problemen met de administratie heeft dementie ook nog andere financiële gevolgen. Het is verstandig om je goed te laten informeren over de financiële consequenties van de ziekte van je naaste. De ziekte van je naaste kan financieel ingrijpende gevolgen hebben. De aanschaf van hulpmiddelen, de eigen bijdragen en mogelijk het verlies van werk kunnen veel geld kosten. Wellicht komt je naaste in aanmerking voor landelijke en/of gemeentelijke regelingen, extra aftrekposten of bijzondere bijstand. Een beschermingsbewindvoerder kan uitzoeken op welke regelingen je (naaste) misschien een beroep kan doen.

Financiële administratie overdragen

Waarschijnlijk zal je als naaste van iemand met dementie als eerst aan jezelf denken als het gaat on het overnemen van de financiële administratie. Toch is het niet altijd de beste oplossing om deze verantwoordelijkheid op je te nemen. Een professionele bewindvoerder kent de wegen. Bovendien houd jij je handen vrij voor het verrichten van andere belangrijke zorgtaken.

Bewindvoering bij dementie

Bewindvoering is er voor mensen die zelf het overzicht over hun financiën kwijt zijn. Voor mensen met dementie
wordt het op een bepaald moment onmogelijk om de administratie zelf te doen. Hulp is dan nodig. Bij bewindvoering is er sprake van een vrijwillige overeenkomst. Deze wordt uitgesproken door een kantonrechter.  Bij beschermingsbewind voor senioren wordt de financiële zorg uit handen gegeven aan een bewindvoerder. Ook kunnen iemands bezittingen onder bewind gesteld worden. Dat houdt in dat hij of zij niet meer zelf mag beslissen over deze eigendommen zoals vastgoed, een auto, spaargeld en inkomen. Afhankelijk van de persoonlijke situatie kan de bewindvoering door een naaste worden uitgevoerd of kan er een professionele bewindvoerder worden aangesteld.

Professioneel beschermingsbewind

Indien u kiest om de administratie aan een professionele bewindvoerder over te dragen zal hij u kunnen helpen bij het aanvragen van de bewindvoering bij de kantonrechter. De kosten voor bewindvoering zijn landelijk vastgesteld en indien iemand rond moet komen van een minimum inkomen is er ondersteuning vanuit de gemeente mogelijk. Een voordeel van een professionele bewindvoerder is dat hij op de hoogte is van de laatste regelgeving en dat de betrokkene geen mogelijke financiële steun misloopt.

 

Vragen over beschermingbewind?

De financiële administratie van een naaste overdragen doe je niet zomaar. Logisch dat je daar eerst meer informatie over wilt. Neem gerust contact met ons op, wij informeren u graag over de moglijkheden en regelgeving.